Alt Text!
Київська Академічна Майстерня Театрального Мистецтва
Alt Text!
м. Київ. вул. Ярославів Вал 14-б

Театральне щеплення від похмури

27 Листопада 2020

У Варшаві я був усього лиш день. І цей день запам’ятався мені на все життя. Найбільше закарбувався у пам’яті музей Фридерика Шопена у центрі міста. Ошатний, гарний, мультимедійний, із високим рівнем технічного оснащення і дбайливим ставленням до відвідувачів.

Ярослав КАРПЕЦЬ


Нашим музеям до такого рівня ще дуже довго рости. Тож коли я дізнався, що у Києві ставлять виставу за книжкою «Мадам Пилінська і таємниця Шопена» одного з моїх найулюбленіших авторів (це я про Еріка-Емманюеля Шмітта), ще й про улюбленого композитора і піаніста – хутчіш побіг на прем’єру у столичну Академічну майстерню театрального мистецтва «Сузір’я».

Із назви повісті Еріка-Емманюеля Шмітта, про яку я вже розповідав у №10 «КіЖ» від 12 червня ц.р., організатори вистави «викинули» мадам Пилінську, залишили просто «Таємниця Шопена»: з погляду маркетингу ідея вдала. Усіх приворожують таємниці, щось незвідане, непізнане, щось те, чого ще не сказали біографи й дослідники творчості видатного польського композитора. Чесно кажучи, саме мадам Пилінська, яку втілила на сцені народна артистка України Лариса Кадирова, була цвяхом програми. Експресивна, неординарна, чуттєва, дещо божевільна – такі епітети можна підібрати до побаченого й почутого. Залюблена в Шопена до фанатизму, до знемоги і нестями, мадам Пилінська передає таємне знання музичного світу польського генія. Передає через незвичні речі: слухання природи, співу пташок і крапель дощу або чуття тиші. І це таки справді незвично, адже сумніваюсь, що в академічній спільноті такі прийоми толерують і сприймають.

«Від реальності нашого існування ми вимагаємо зрозумілості й прогнозованості. Усе має йти за планом, який нам, його авторам, звичайно, видається досконалим. Кажуть, життя вносить свої корективи. Насправді воно подає знаки, які зрозуміє той, хто вміє чути, бачити чи відчувати», – так розпочинається наша розмова з режисером спектаклю «Таємниця Шопена» Олексієм Кужельним. Після вистави я мав чудову нагоду з ним поспілкуватися. Пан Олексій розповів, що свій режисерський стиль називає алогічним реалізмом. Він яскраво втілився у прем’єрному спектаклі за художнім текстом Шмітта.

Так-так, французький драматург найперше написав повість, а з повісті Олексій Кужельний зробив п’єсу. Її жанр визначив як «музична ініціація».

Прозовий твір пана Шмітта – автобіографічний. Переклад французького тексту українською мовою здійснив Іван Рябчій – лауреат премій імені Максима Рильського, Миколи Лукаша та Програми «Сковорода». Інтерв’ю із ним вийшло у №10 «КіЖ» від 12 червня ц.р. Український переклад твору вийшов у «Видавництві Анетти Антоненко».

«У юного філософа Шмітта, – продовжує свою розповідь режисер спектаклю Олексій Кужельний, – у виконанні студента 2-го курсу Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського Олександра Бондаря відкриваються канали сприйняття буденного як чогось надзвичайного, позачасового, досконалого. Він чує музику крапель роси, гармонію пташиного багатоголосся, невичерпність звучання тиші. У виставі реальність багаторазово перетворюється на очах у глядача на театральну казковість».

У центрі сцени стояв рояль. Від нього линули казкові, чарівливі мелодії композиторів минулих століть. Також на сцені був екран, на якому час від часу демонструвалися серйозні й кумедні обличчя Баха, Моцарта, Шопена. Це пожвавлювало сам спектакль, надавало йому мультимедійної складової.

Заслуговують на глядацьку увагу й режисерські прийоми: «Краплі води у промені світла розбиваються на долонях юнака, як діамантовий пил. Тіні від плетеної інсталяції стають мереживом гілок дерев. Коли герой нарешті наближається до глибинної суті музичної душі Шопена, портрет геніального композитора проявляється на його сорочці».

Режисер Олексій Кужельний усіх запрошує поринути у світ музики, відвідавши спектакль «Таємниця Шопена»: «Глядачі проведуть вечір на виставі у музичному спілкуванні з Шубертом, Бахом, Лістом. І, може, не погодяться з визнанням Пилінської Шопена найкращим із кращих. Але спільні хвилювання, емоційні поривання, викликані звучанням творів музичних геніїв, безумовно, зроблять геть неромантичне сьогодення – попри будь-яку логіку його сприйняття – піднесеним, радісним. Це просто театральне щеплення від похмури».

Найближча вистава «Таємниця Шопена» буде гратися 17 грудня 2020 року о 19.00 в «Сузір’ї».


Стаття

Наші партнери

Термінове оголошення:

Шановні глядачі! Повідомляємо, що вистава "Крюня" 30 і 31 березня та 21 квітня відміняється в зв'язку по стану здоров'я актора. Перепрошуємо за незручності!