Alt Text!
Київська Академічна Майстерня Театрального Мистецтва
Alt Text!
м. Київ. вул. Ярославів Вал 14-б

Театр безтурботної радості

23 Червня 2021

Саме таким видається мистецтво цирку, яке демонструє нереальне в реальному просторі манежу


І тому перевагу над дослідженням окопів душі тут отримує промоція сили духу, демонструється чудо подолання неможливого.


Київський національний цирк на закриття сезону відзначив 60-річчя своєї будівлі. Архітектор Валентин Жуков втілив і до сьогодні виняткові вигоди циркової споруди. Діаметр манежу 13 метрів, визначений ідеальним за розрахунками Р. Астроя, у позаминулому столітті, мають далеко не всі цирки. Саме він дозволяє коневі рухатися по колу під кутом, завдяки якому створюється центробіжна сила, що допомагає наїзнику утримуватися на ньому при їзді верхи.


Нещодавно генеральним директором (за конкурсом) став заслужений діяч мистецтв України Владислав Корнієнко. Його зусилля по світловому і звуковому переобладнанню помітно осучаснили і вдосконалили технічні можливості цирку. Пов'язаний з мистецтвом цирку родинними і особистими зв'язками він у документальному фільмі, який став епіграфом до святкового концерту, прослідкував історію жанру та циркових будівель у Києві, біографії циркових династій і видатних артистів українського циркового мистецтва. До новітніх здобутків додалися сталактити і сталагміти, які утворилися від протікання приміщень під вхідними сходами, які колись недбало відремонтували.


Належна шана була віддана успішному і тривалому керівництву цирком Борисом Зайцем та Володимиром Шевченко.


Та звичайно найголовніше в будь-якому жанрі творчості - це люди.

Назва небезпечного номеру В. Шевченка "Танго з левами" характеризувала період зміни керівництва.


Сьогодні ці стосунки відповідають прямому перекладу з французької терміна "цирк" - "без кутів".


На початку минулого століття мистецтво цирку було заангажовано політичними процесами.


У тогочасних постановках "Чемпіонат всесвітньо класової боротьби", "Совєтізірований шлюб" виявлялися агітаційні здатності циркового мистецтва. Недарма у давньоримському імператорському цирку було 350 тисяч (!) місць. На ювілейному вечорі вільних місць не було. У першому ряду сиділи ветерани українського цирку, яким у фіналі, під бурхливі оплески, подарували троянди.


А почалася художня програма з яскравого привітання вокалістів і кордебалету у супроводі оркестру цирку під орудою Народного артиста України Марка Йосиповича Резницького.


Шпрехшталмейстер - Остап Ступка яскраво анонсував мистецькі привітання національних колективів Опери імені Тараса Шевченка, драматичних театрів імені Івана Франка, імені Лесі Українки, Оперети, «Київ модерн-балету», Ансамблю танцю імені Павла Вірського, які акцентували синтетичний характер мистецтва цирку.

Посмішку людського здоров'я, прийняття життя як моменту щастя, дарували колегам силові акробати, повітряні гімнасти, жонглери, клоуни. Згадалося "Якщо у клоуна немає маски - у нього немає обличчя".


Часто говорять: «Сьогодні - цирку забагато у житті». Проте в мистецькому оформленні життя, модулюванні культурних процесів його роль неоціненна.


У часи нестабільності цирк виживав завдяки потужності гедоністичного поля. Ми були свідками асиміляції циркових і естрадних форм.


Мистецтво цирку кінця ХХ початку ХХІ століття сприйняло і заворожило здатністю опановувати філософські глибини.


Цирк це завжди прагнення досконалості, обожнювання сміливості і працелюбності.


Наполеон І видав указ про заборону називати театром «прості і конні виступи». Саме театралізовані постановки вичавили жорстокі і криваві видовища з античного цирку.


Програма ювілейного концерту, в якій циркове мистецтво прозвучало рівним у сузір'ї мистецтв театру драматичного, музичного, балету видалася маніфестом Владислава Корнієнка, яким проголошується курс на інтелектуальність, філософську заглибленість і театралізацію мистецтва цирку.


Олексій КУЖЕЛЬНИЙ, народний артист України


Стаття

Наші партнери